fredag 4. april 2008

Lese, skrive, kunne eller forstå? (Bloggoppgaver uke 15 for Ingunns gruppe)

Nå har vi blogget en stund. Dere har skrevet mange gode innlegg på bloggene deres, og det har vært en glede å følge med på hva dere skriver. Noen av dere har blitt glade for denne muligheten til å få uttrykke dere, og det er flott. Samtidig oppstår det et behov for å vite mer om hvem som faktisk leser det vi skriver og hva leserne syns, og dette skal vi konsentrere oss om denne uka. Dere får to oppgaver:

1. Gå inn på minst tre av bloggene til klassekameratene deres. To av dem skal være de to som er etter deg på klasselista. (Lista ligger på It'sl. hvis du ikke vet det) Les noen av innleggene de har skrevet, og kommenter et innlegg hos hver av dem. Den skal være saklig og hyggelig i tonen, men det er lov til å være uenig i innholdet, selvsagt.

2. Ta stilling til følgende påstand her på De røde pennene: Blogging kan bidra til bedre læring og forståelse. Skriv din mening i kommentarfeltet til denne bloggen, og husk å begrunne synet ditt. Det kommer til å bli mange kommentarer, og det er viktig at dere leser hva de andre har skrevet også slik at det kan bli en god debatt.

Til slutt: Dere som ikke har fått unna alle tidligere oppgaver har sjansen til å rydde opp denne uka.

30 kommentarer:

Niklas sa...

Jeg må si at jeg er delvis enig, og delvis uenig i denne påstanden. Jeg er enig fordi blogging lar deg skrive på en måte som ikke høres smiskende ut som om en sensor skal rette den, men heller på en måte som man kan se kommer fra deg selv. Og dette syntes jeg gir deg bedre skriveegenskaper, og som gjør at du føler deg mer komfortabel når du skriver.

På en annen side er jeg litt uenig fordi jeg mener at det finnes mye svada i mange blogger, og det gir deg ikke akkurat bedre forståelse og læring, men heller det motsatte.

Hanifa sa...

Denne påstanden er jeg både for og imot. Ved blogging er det mange som synes det er morsommere å gjøre lekser og det blir ofte man blir ofte mer aktiv mend lekser. Dermed blir det ofte bedre læring ved at folk faktisk gjør leksene på en ordentlig måte og at folk tar seg tid til å gjøre det ordentlig i visshet om at andre ser hva du skriver.
I tillegg blir man flinkere til å forstå hvordan man gjør ting på nettet og skriveferdighetene forbedres.

Men det er også en del folk som synes blogging virker mindre viktig enn det en vanlig lekse kanskje virker og dermed er det sikkert en del som ikke tar seg god nok tid til å skrive et ordentlig innlegg.

Birgitte sa...

Jeg er både for og imot denne påstanden. Fordelene ved denne typen lekse er jo at man kan gjøre det mye mer personlig og leke seg meg farger og layout og dermed har man mer lyst til å skrive et bra personlig innlegg som gjør resten av bloggen bra. Det jeg også syns er bra er at du har alle ¨leksene¨ på et sted så du kan alltid bare bla lenger nedover for å se hva du har skrevet tidligere, men jeg tviler på at bloggingen kan føre til bedre læring og forståelse fordi alle mennesker har forskjellige måte å lære ting på, og personlig mener jeg at å skrive noe personlig på nettet ikke gjør at du lærer mer i norskfaget, men at du lærer deg å lage en blogg og å ferdes på internett.

Marie sa...

Jeg er helt enig. Blogging er både veldig mye morsommere enn andre lekser, noe som gjør at i hvertfall jeg har mer motivasjon til å skrive, i tillegg til at man blir flinkere og flinkere til å skrive for hvert innlegg. Man setter seg mer inn i det hvis man kan skrive om noe med et mer personlig preg.
Man har også sjansen til å få litt nettferdigheter.

Caroline sa...

Påstanden om at blogging kan bidra til bedre læring og forståelse mener jeg er ganske så riktig. Tenk deg at du har en oppgave om Henrik Ibsen på skolen. Du skal reflektere over hans arbeid og historie, men vet ikke helt hvordan du skal gjøre det for å få mest mulig ut av det. Da er det en bra mulighet å blogge - samtidig som du får skrevet det, noe man forresten lærer bedre av, må du jo finne ut info om han og hvordan du skal skrive. Hvis du sammenlikner det du har lært av å blogge om det - og noe annet du kun leste en gang, vil du nok kunne merke en stor forskjell på det du har lært.

Men ikke bare er det fordel for egen læring å blogge - det kan også hjelpe andre som er ute på leting etter info om Henrik Ibsen. Dermed kan du bidra til å hjelpe andre mennesker med bedre kunnskap om Henrik Ibsen.
Jeg synes også det er bra at folk kan lese meningene dine og kommentere i så fall om det er noe som er feil eller liknende.

Kort oppsummert - Blogging KAN bidra til bedre læring og forståelse!

Sanne sa...

Jeg synes absolutt også at blogging KAN bidra til bedre læring og forståelse. Selvfølgelig blir det hva man selv gjør det til. Om man velger å bruke litt tid og krefter på bloggingen, og ikke bare tenker på det som en useriøs og enkel greie som ikke krever noe, kan det komme mye bra ut av det. Personlig synes jeg det er enklere å skrive når vi har litt frihet til å velge hva vi vil skrive om selv. Jeg synes bloggingen er en veldig positiv greie ved norskfaget, og jeg mener at ved å lese andres innlegg og refleksjoner, lærer man mye og blir mer forståelsesfull. Vi har mye å lære av hverandre:)

Maria sa...

Jeg er enig i at blogging kan føre til bedre læring og forståelse, men ikke i alle tilfeller. Vi får en konkret oppgave som blir som en liten utfordring og siden du må gjøre den på nettet og vet at resten av verden kan lese det du skriver vil du jo gjøre det ordentlig og slurver ikke ned noe på ti minutter. Men når man blogger så er det jo dine egne meninger som kommer fram og ikke konkrete svar på ting så du får jo ikke alltid noe mere kunnskap av å skrive, men du blir jo flinkere til å tilpasse det du skriver til de som skal lese det og lærer deg hva som er passende og ikke passende på nettet. Blogging gir deg altså mere kunnskap i å være på nettet og skrive dine egne meninger, men som Birgitte sa så lærer man ikke noe konkret i norskfaget. Det er jo en morsom måte å jobbe på da, det tror jeg mange er enige i nå som vi har drevet med det en stund, man vil jo at bloggen skal være så fin som mulig og at innholdet skal være bra.

Mathias Å. Solstad sa...

Jeg mener at blogging er noe som helt klart kan bidra både positivt og negativt i sammenheng med norsk skriftlig. Jeg personlig er mest for blogging, siden man kan skrive veldig fritt og la det flyte litt, men samtidig er det viktig at man ikke skriver så mye unødvendig svada som ingen har noe nytte av å lese eller tenke på. En annen veldig positiv ting med blogging er at det gir deg veldig mye bedre skriveegenskaper, og du lærer deg et bedre språk gjennom skriving. Som vi har sett på videoen du viste oss på YouTube om fremtiden så har jo den et budskap om at det er utrolig viktig å lære å bruke pcer i fremtiden, og at de kanskje vil ta over det aller meste i livene våre i fremtiden, og da er det veldig viktig at alle legger et grunnlag for at både vi og våre fremtidige barn skal kunne "overleve" i fremtiden!

Patrick sa...

Jeg mener blogging hjelper på forståelsen i skriftspråk generelt, fordi du må argumentere og begrunne synspunktene dine som omhandler en sak. Man kan skrive ganske fritt, man har ikke noen regler man må følge og det er mener jeg er viktig noen ganger å få lov til. Det å kunne bare skrive ned noen synspunkter(selvfølgelig i en viss orden) som man har i hodet er deilig noen ganger. Det å bare måtte skrive og tenke litt lenger om diverse kanskje viktige saker, hjelper også på forståelsen (kunne se ting fra forskjellige sider). Jeg mener derfor at blogging hjelper på forståelsen, hvis man jobber saklig. Blogging er ikke alltid like morsomt, det skal sies.
Pat<33

Anonym sa...

Vi har sikkert alle hørt at det å lære bort til andre er den beste måten å lære på. Men det er også en god læreteknikk å lære av andre medelever, siden de ofte forklarer på en enklere måte enn lærern som snakker som om dette var piece of cake...Å lage sin egen personlige blogg kan være en god måte å lære bort til andre, og man lærer også noe ved å lese andres blogger. Vi kan ytre synspunkter, gå dypere inn på et tema eller si noe generelt om et tema. På denne måten lærer man noe selv, siden man må oppgi riktige fakta og kunne skrive fritt om stoffet. Man kan legge til bilder eller linker for å gjøre det lettere å forstå, men også mer interessant for andre. Jeg vil personlig si at å blogge er mye morsommere enn å lese i en fagbok og gjøre oppgaver eller å ha undervisning. Å gjøre noe mer ut av læringen er viktig for at man skal kunne huske det. Så blogging er en god måte å lære på siden det er mer personlig, en mer aktiv måte og lære på og noe man faktisk interesserer seg i.

Carina sa...

Jeg er en enig i det meste som blir sagt her.
Det kan hjelp deg på den måten at du lærer å skrive bedre men det kan jo også bli sånn at man skriver litt dårligere for man tenker ikke at det er så viktig, også blir man vant til å skrive litt dårligere norsk..

Så det er viktig å passe på å ikke gå over til å skrive for slurvete og ordentlig norsk. Det er nok helt sikkert mange som tenker på at det er andre som leser bloggen og da vill de skrive bra, så det kan jo hjelpe på en possitiv måte=)

Robert sa...

Det er allerede skrevet mange kommentarer, og det står for det meste det samme i alle kommentarene, men det er jo ikke rart, når oppgaven er som den er!

"Blogging kan bidra til bedre læring og forståelse." Så klart kan blogging det, alt mulig kan være med til læring og forståelse! Men, hvor mye, eller hvor effektivt dette er, er en helt annen ting! Det er jo ikke akkurat sånn at man kan bli verdens beste skriver på å skrive blogg, mend et er absolutt positivt.

Nedim sa...

Jeg er i grunn ganske enig i denne påstanden, men tror også at det kan ha en negativ effekt på oss fordi vi ikke må tenke like mye på sjanger som i andre oppgaver, men bare skriver det vi føler for. Hvis man tar bloggingen seriøst vil både skriveferdighetene og ferdighetene på data utvilke seg, og det er jo ganske viktig med tanke på at verden i dag ligner mer og mer på en datamaskin. Det å kunne takle datamaskiner blir stadig viktigere fordi teknologien hele tiden utvikler seg, og fordi datamaskiner brukes i de fleste yrker for tiden. Alt i alt er jeg mest enig i påstanden fordi både skrivekunnskaper og datakunnskaper er noe vi har bruk for, og det føler jeg at bloggingen gir oss!

I. Sofie M. W. sa...

Det er mange som har nevnt det her, men jeg nevner det igjen. Nemlig det at jeg også er delvis enig - og delvis uenig i påstanden.

Jeg er absolutt enig fordi jeg mener at når jeg blogger skriver jeg på en måte som kommer fra meg selv (som altså ikke blir så oppdikted og kunstig). Jeg skriver altså på en måte hvor jeg reflekterer mye og gir uttrykk for mine tanker og idèer, noe som jeg tror er lurt.
Med tanke på at jeg vet at alle også kan lese det jeg skriver, blir jeg enda mer fokusert på å skrive korrekt og bra, med få feil.

Men på en annen side, der hvor jeg er litt uenig mener jeg at kunnskapsmessig lærer jeg mer ved å skrive artikler for eksempel, enn blogging. Mye av det jeg skriver i bloggen min i hvertfall kan være litt "meningsløst" og ikke alltid så veldig faktabasert, men dette er jo kanskje noe jeg kan forandre på.

Men alt i alt er blogging gøy, dersom du legger litt tid og krefter i det.

Arne M. B-Eriksen sa...

Neste alle sider av denne påstanden er uttrykt over, men jeg følger spesielt Patrick sin mening. Men jeg er også imot denne påstanden. Jeg tror at siden vi kan skrive så fritt og argumentere og uttrykke våre meninger så blir vi vant til denne måten å skrive på. Vi lager dette til en "standard"-måte å skrive på, uten å tenke på sjangertrekk osv. Jeg klarer ikke helt å se for meg hva blogging skal hjelpe oss med i norskfaget spesifikt, men jeg skjønner det hvis du kobler det opp mot skriftspråket.

Derfor sier jeg meg litt for og litt imot.

Hanse sa...

jeg synts det i bunn og grunn er en fin måte å lære på. vi står ganske fritt til å skrive hva vi mener og synts om saker og ting, istedet for å gjøre skrive oppgaver i en bok. Selv om jeg ikke er så fan av blogging, må jeg likevel si at det er mere artig å skrive blogg en vanlige tekster på pc'en eller drive med gramatikk!

Hanse sa...

jeg synts det i bunn og grunn er en fin måte å lære på. vi står ganske fritt til å skrive hva vi mener og synts om saker og ting, istedet for å gjøre skrive oppgaver i en bok. Selv om jeg ikke er så fan av blogging, må jeg likevel si at det er mere artig å skrive blogg en vanlige tekster på pc'en eller drive med gramatikk!

sigge sa...

Jeg tror at bloggingen vil tvinge oss til å (re)vurdere skrivestil utifra publikum, altså de som leser bloggen. Etter hvert som bloggen blir mer lest, eller kommentert, vil vi kunne forandre vår skrivestil til noe bedre. Ved å adaptere kan vi utvikle bedre forståelse, også når det gjelder skrivemåte, og det kan gi oss grunnlag for bedre og mer interessante tekster.

Blogging er jo den eneste sjangeren vi bruker nå innenfor norskfaget, som gir oss mulighet til anonym og delvis uoffisiell kritikk fra flere enn lærer'n.

sigge sa...

Jeg tror at bloggingen vil tvinge oss til å (re)vurdere skrivestil utifra publikum, altså de som leser bloggen. Etter hvert som bloggen blir mer lest, eller kommentert, vil vi kunne forandre vår skrivestil til noe bedre. Ved å adaptere kan vi utvikle bedre forståelse, også når det gjelder skrivemåte, og det kan gi oss grunnlag for bedre og mer interessante tekster.

Blogging er jo den eneste sjangeren vi bruker nå innenfor norskfaget, som gir oss mulighet til anonym og delvis uoffisiell kritikk fra flere enn lærer'n.

Kristoffer Oben Tørstad sa...

Å blogge gir først og fremst muligheten til å publisere informasjon, meninger og smak over internett. Med mindre man er veldig glad i å skrive blogg og blir mer motivert til å skrive av det kan blogging forbedre læringen av norsk. Ellers ser jeg ikke hvorfor man skal kunne lære bedre av bloggskriving enn av noe annet. Man har forskjellige måter å lære best på. Den måten som er blitt bevist er best (generelt) er det å undervise. (Kanskje lærerens jobb blir redusert til å organisere og evaluere undervisning foretatt av elever i fremtiden?)

Caroline A. sa...

Jeg er enig i at blogg vil gjøre oss flinkere til å kommentere og relfektere. Dette har vi mye bruk for i fremtiden.
Jeg syns det er gøy å skrive blogg og gjøre den personlig. Dette kan kanskje gjøre at mange begynner å like norskfaget bedre. Dette kan igjen føre til bedre læring å forståelse. Liker man faget så lærer man mer, mener jeg.

Marianne Thorsen sa...

Det at blogging kan bidra til bedre læring er jeg ganske så enig i. At vi en gang iblant kan bruke blogg istedet for å skrive lange tekster, gjør det mye morsommere å skrive. I tillegg har en også mulighet til å være mer personlig og komme med egne meninger, noe som gjør at flere faktisk gjør leksene. Jeg syns også at blogging kan være med til å bedre skriveferdighetene. Det å skrive korte tekster, men ofte, gjør at man får god trening i å skrive og man blir ikke lei. Alt i alt mener jeg blogg er en god ting, og elever blir mer motivert til å arbeide.

Amb sitt lille kosehjørne sa...

Når jeg får blogg oppgave ser jeg det på som en lav prioritert lekse. Det er en del av skolen jeg ser på som useriøst og jeg får inntryk at vi bare må gjøre det siden lærerene prøver å hvis at Sandvika er en "Internett skole".
Greit nok at det er en internett skole, men jeg syns dette er feil vei å gå. Blogging ser jeg mer på som en "Hobby" på lik linje med å lage seg en hjemmeside.Jeg synes overhodet ikke dette har noe med skole å gjøre.

Tora Lovise sa...

Jeg er enig i denne påstanden, for øvelse gjør jo mester, og blogging er en god skrive trening. Å skrive et innlegg hver uke, gjør deg til en bedre blogger, som igjen vil trene deg opp til å skrive bedre oppgaver på for eks. eksamener og tentamener, hvor skriveferdighetene dine virkelig gjelder.
Å lese andres blogger vil inspirere deg og lære deg ulike skrive måter, og hvordan legge frem forskjellige synspunkter.
Så jeg mener at blogging gir deg absolutt bedre skrive ferdigheter.

Julie sa...

Jeg vel si at jeg er på en måte enig i påstanden og på en måte er jeg ikke. Det er en mer morsom måte og gjøre lekser på og man føler seg mer fri til å skrive. Men det kommer jo veldig ann på hvilket tema man har fått i oppgave og skrive om. For hvis det er ett fritt tema vel jeg si at det gir ikke så mye bedre forstålese og læring. Men hvis man har i oppgave og sammenligne og analysere syntes jeg at da gir blogging mer forståelse. Men man blir en bedre skriver av og blogge, for man får den øvelsen at man kan skrive sine meninger og slikt.
Men jeg syntes personlig at blogging er en bedre måte og få lesker på.
Men jeg er også ueing i påstanden. Det kommer veldig ann på teamet man skriver om, men forståelsen og læringen tror jeg ikke blir så veldig forbedret av å lese blogger, med mindre man analyserer de.

Karoline sa...

Jeg mener at blogging både har positive og negative sider, som med nesten alt annet. Det at man blogger en lekse, syns jeg gjør den mindre "formell" enn hvis du skal levere inn teksten til lærer. Selv om læreren leser den samme teksten, syns jeg da at teksten kan være litt mindre tung, fordi den skal være rettet mot enhver som tar seg en titt i bloggen din og ikke bare læreren. Dette gjør at hvertfall jeg syns det blir lettere å skrive et blogginnlegg enn andre lekser man leverer inn på it's learning.

Det er jo også spennende når andre "fremmede" bloggsurfere kommenterer og gir respons på bloggen din, som vi hadde et eksempel på for len stund siden med bloggen "Ja vi elsker"!

Anonym sa...

Jeg synes blogging er en bra måte å lære seg til å bli forstått på. Det kommer veldig ann på hvordan man velger å bruke en blogg, men sånn som vi bruker den nå så syns jeg det er en morsom måte å skrive på. En del av det blir også å lese andres blogg og da får man hele tiden nye ideer til hvordan man gjøre ting på en litt anderledes måte. Oppgavene vi får i bloggen er jo veldig fagrelaterte og hadde de ikke vært det så tviler jeg på at det hadde hatt noen læremessig hensikt å skrive blogg, men ja, jeg mener at blogging bidrar til å lese, skrive og forstå noe.

Andreas sa...

Det kan være både og. Seriøsiteten kan forsvinne litt, men dette kan jo være bra, fordi det gjør at folk skriver friere og mer eget. Det kan jo selvfølgelig bli litt for tullete, men hvis vi vet at alt vurderes tror jeg nok de fleste holder seg sånn noenlunde i sæla!

Anitasin sa...

Jeg synes egentlig blogging kan være en fin måte å lære på. Jeg er helt enig i det Sofie skrev at hun skriver veldig på sin ''egen'' måte, en slags personlig stil. Det blir jo også sånn at man tenker på at det er andre som leser bloggen din, og man vil da heller ikke at det skal være mange gramatiske feil eller en merkelig setningsoppbygging.

Blogging kan også være lurt, fordi man lærer bedre å ferdes på internett som er viktig i det internett-samfunnet vi har blitt, og kommer til å fortsette å være.

På en annen side kan det bli tatt litt useriøst, som flere har påpekt før meg.

Alt i alt synes jeg blogging er en fin måte å lære på, og en litt anderledes vri i skolen. Jeg synes det er deilig å se at vi har en morsom bloggoppgave i lekse som vi kan leke oss litt med, istedet for 50 oppgaver som skal være skrevet i skrftstørrelse 12, med 1,5 i linjeavstand.

Malin! sa...

jeg må jo si meg enig i mange av påstandene som blir lagt frem her. Blogging kan så absolutt bidra til bedre læring og forståelse, men spørsmålet er vel heller til hvilken grad. Det gir selvfølgelig en mulighet til å dele det man skriver, og også få tilbakemeldinger fra medelever.

En annen ting er at jeg tror blogging gjør skriving enda litt mer personlig, man tenker ikke så mye på sjangrene (selvom man kanskje burde det) og man får virkelig ett innblikk i hva folk mener.

MEN.. så er det sånn at jeg synes bloggingen har fått litt for mye oppmerksomhet. Jeg føler hvertfall at det har blitt veldig konsentrert på bloggen vår, og ikke fullt så mye om de andre oppgavene våre.

men alt i alt er blogging et supert verktøy!